Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Umělecký přednes ve výuce na prvním stupni ZŠ
Pourová, Markéta ; Hanyš Holemá, Irena (vedoucí práce) ; Sobková, Ivana (oponent)
Ve své diplomové práci se zaměřuji na dětský umělecký přednes ve výuce na prvním stupni ZŠ. Teoretická část popisuje základní náležitosti přednesu, věková specifika dětí, vztahující se němu. Zdůvodňuje, proč je užitečné přednes do výuky zařazovat v Rámcového vzdělávacího programu pro ZV. Věnuje se interpretačním a výstavbovým prostředkům recitačního tvaru a ukazuje také základní metody práce, kterými je lze ve neposlední řadě také popisuje roli pe tomto tvořivém procesu a způsob hodnocení vhodný pro přednes. Praktická část je rozdělena na tři části a věnuje se nejprve výzkumu v podobě dotazníkového šetření ohledně stavu recitace ve výuce na základních školách. Druhou částí jsou i učiteli prvního stupně mapující podrobněji jejich přístup, způsoby práce a motivaci dětí. Třetí část obsahuje dvě ukázkové lekce, jak lze na přednesu rámci výuky na ZŠ tvořivě pracovat.
Možnosti kognitivnělingvistického pojetí metafory v literární výchově na 2. stupni ZŠ
Růžičková, Šárka ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Peterka, Josef (oponent)
Resumé Cílem magisterská diplomová práce Možnosti kognitivnělingvistického pojetí metafory v literární výchově na 2. stupni základních škol je zmapovat postoj učitelů k básnické metafoře a nastínit nový postup ve výuce v literární výchově založený na teorii kognitivní lingvistiky. První část práce je zaměřena teoreticky. Představuje metaforu jako jev lingvistický, literární a kognitivní. Dále ukazuje na způsob, jakým může kognitivnělingvisitcky pojatá metafora zkvalitnit a propojit výuku literární výchovy a českého jazyka. V Druhé, praktické části práce vycházím z výsledků kvalitativního výzkumu a shrnuji v ní charakteristické rysy různých přístupů učitelů k interpretaci metaforického textu, které následně porovnávám s modelovým vzorem výuky s kognitivnělingvisticky pojatou metaforou. Výstupem práce jsou návrhy na výchovně-vzdělávací postupy v literární výchově.
Rozvoj čtenářství pomocí poezie na 1. stupni ZŠ
Pokorná, Anna ; Hausenblas, Ondřej (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
Cílem této diplomové práce bylo prostřednictvím ověřených i vlastních postupů podpořit rozvoj čtenářství, čtenářské gramotnosti, a to především žáků 1. stupně základní školy. Pozorovala jsem, jak se vztah ke čtení a čtenářské dovednosti dětí rozvíjejí, pokud je ve výuce věnována pozornost čtení básní a práci s nimi. Sledovala jsem také, jak dalece je čtení básní, a aktivity s ním spojené, podporováno čítankami, jak žáci s textem pracují a čemu se tím učí. Má práce se mezi jinými aktivitami zabývala také potřebností, přínosem dětského přednesu a dramatizace poezie. Pracovala jsem s dětmi z 1., 2., 3. a 5. ročníku základní školy a primy osmiletého gymnázia, a to v rámci hodin literární výchovy, tzv. čtení, v rámci literárně-dramatického oboru základní umělecké školy a dramatické výchovy. Na základě této práce jsem schopná zkonstatovat, že práce s poezií s žáky uvedených ročníků má význam pro nalezení či upevnění vztahu k četbě, k porozumění textu. Děti získaly zkušenost s metodami, jež k uvedeným cílům vedou, získaly zkušenost ze sdílení poezie, a to prostřednictvím individuální i skupinové práce, autorské tvorby, její prezentace, interpretace a dramatizace poezie. Klíčová slova: 1. stupeň základní školy, čtenář, čtení s porozuměním, čtenářské aktivity, čtenářská gramotnost, poezie pro děti,...
Čtenářská popularita postav v Harry Potterovi u žáků 6. ročníků ZŠ a studentů 1. roč. SŠ
Gazdačková, Michala ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou dětského čtenářství a problematikou vlivu populárního díla na interpretaci textu. Na základě výzkumného šetření se snaží odhalit, jaký vliv má popularita díla J. K. Rowlingové a jeho postav na vnímání konkrétního úryvku, a to u žáků 6. tříd základní školy a 1. ročníku střední školy. Definovaná problematika je sledována skrze vnímání literárních postav v úryvku; práce především zkoumá, jak dětští čtenáři vnímají hierarchii postav v úryvku, na základě čeho si vytvářejí vztahy k literárním postavám a jak vnímají postavu Harryho Pottera v úryvku. Na základě těchto zjištění pak vyvozuje, zda dětští čtenáři dokáží vnímat text nezávisle, či zda jsou při interpretaci ovlivněni celkovou popularitou díla a jeho postav. Výsledná zjištění jsou také výchozím bodem pro posuzování díla J. K. Rowlingové z hlediska jeho přínosu pro výuku českého jazyka a literární výchovy na základní a střední škole. Výzkumné šetření ukázalo, že dětští čtenáři jsou poměrně výrazně ovlivněni literárním dílem o Harry Potterovi a jeho popularitou, a to nejen při vnímání literárních postav, ale také při interpretaci konkrétního úryvku. Z těchto zjištění vyplývá, že by mohlo být přínosné jak pro vyučující, tak pro samotné žáky/studenty věnovat se tomuto dílu během výuky českého jazyka a literatury.
Interpretace psané zprávy
Bečev, Jan ; Sigmund, Tomáš (vedoucí práce) ; Čermák, Radim (oponent)
Abstrakt Tato práce se zabývá možnými způsoby interpretace zprávy v textové podobě. Práce se zaměřuje na procesy, které se odehrávají v mysli čtenáře během aktu interpretování. Hlavním přínosem práce je vytvoření vlastního původního modelu interpretace, založeného na Shannon-Weaverově modelu komunikace a jeho zasazení do širšího kontextu problematiky interpretace textu. První část práce popisuje rozšířený model komunikace Shannon-Weaver a model interpretace, který mu odpovídá. Také je zde popsán model komunikace, upravený specificky pro použití při interpretaci textové zprávy, tak, aby lépe odpovídal mezilidské komunikaci. Dále jsou zde nastíněny aktuální možnosti praktického využití teorie interpretace a detailně popsán termín informační hodnoty zprávy vzhledem k autorovi, čtenáři a objektivnímu pozorovateli. V druhé části je do upraveného modelu komunikace umístěn samotný proces interpretace. Dále je zde na příkladech přiblížena teorie interpretace Umberta Eca, použitá tak, aby odpovídala zaměření práce. Tato teorie je dále rozšířena o prvky z práce D. R. Hofstadtera, Stuarta Halla a S. Peirceho. Důraz je dán na roli čtenáře při interpretaci. Ve třetí části jsou shrnuty předchozí teorie do přehledného postupu interpretace zprávy čtenářem. Tento postup je také vyjádřen pomocí grafického modelovacího nástroje. Ve čtvrté, závěrečné, části předkládám ukázku -- případovou studii, na níž ilustruji postup interpretace textové zprávy podle mého modelu.
Dětský hrdina v mezní situaci
KLACKOVÁ, Jana
Diplomová práce je věnována tématu Dětský hrdina v mezní situaci, jejíž inspirací je především česká literatura 50. a 60. let Jako stěžejní materiál jsem použila díla českých autorů: Arnošta Lustiga, Karola Sidona, Josefa Fukse, Jana Otčenáška, Ludvíka Aškenazyho a J.R.Picka. Pro porovnání též francouzského spisovatele Romaina Rollanda. Diplomová práce je rozdělena do dvou částí. V první {--} stěžejní - části této práce se věnuji pojmu mezní situace jako takovému. Definicím a vymezením tohoto pojmu, a to jak z hlediska psychologického, tak konkrétním projevům v jednotlivých dílech. Druhá část se zabývá jednotlivými interpretacemi těchto děl, v jejichž rámci jsem danou problematiku mezní situace {\clq}qzkoumala``.
Filozofický rozměr literárního příběhu: uplatnění literárního příběhu v programu Filozofie pro děti
MACKŮ, Lenka
Tato práce se soustředí na nalézání a pedagogické uchopení filozofického rozměru literárních příběhů, se zvláštním zřetelem k dětským příběhům. Dále se zabývá možnostmi využití literárních příběhů v programu Filozofie pro děti. S využitím poznatků z literární vědy a publikací popisujících varianty využití příběhu v programu Filozofie pro děti, dospívá tato práce k obecnější definici filozofického rozměru příběhu. Dále se pokouší o navržení univerzálního postupu, jak v jednotlivých příbězích filozofický rozměr identifikovat a následně uchopit pro filozofický dialog s dětmi. V poslední části je tento navržený postup aplikován na literární příběh Malý princ a Lev, čarodějnice a skříň.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.